zing en speel mee

Onlangs verschenen: het langverwachte boek Zing en speel mee met Drs. P: vijftig stuks bladmuziek uitgeschreven door Paul Prenen, jarenlang de vaste pianist van Drs. P , met toelichtingen van Ivo de Wijs.
Alle klassiekers komen langs: Het trapportaal, Het Hart Eener Deerne, Tante Constance en Tante Mathilde, Veerpont en Dodenrit (‘Troika hier, troika daar’).

Maar Paul Prenen heeft ook een groot deel van de groente- en fruitcyclus van noten voorzien, alsmede onbekendere pareltjes als Winschoterdiep, Elfstedentocht en Dubbele punt.
 
Het boek is uitgevoerd op groot formaat, gebonden en rijk geïllustreerd. Het bevat een code waarmee men pianoversies van de vijftig nummers kan downloaden via www.drsp.nl.
 
Zing en speel mee met Drs. P, Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar, ISBN 978 90 388 0688 4, prijs € 35,-. Verkrijgbaar in de goede boekhandel en via www.concerto.nl.
 
 
PRESENTATIE IN BIERHANDEL DE PIJP
 
Op vrijdag 5 juli presenteren Paul Prenen en Ivo de Wijs Zing en speel mee met Drs. P in Rotterdams oudste café Bierhandel de Pijp, het etablissement waar Heinz Polzer graag te gast was.
 
Vanaf 13:30 is er nog ruimte voor vrienden van Het Heen- en Weerschap.
Locatie: Gaffelstraat 90A, Rotterdam.
Aanmelding verplicht via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 
 

heen en weerschap

A.s. zaterdag 25 mei 10.00 stipt. Wees allen gereed met koffie en een veelvoud aan devices en accounts in de aanslag ... dan start de voorverkoop via de site van De Kleine Komedie.
 
"Op 24 augustus 2019 vieren we de honderdste geboortedag van de grote taalvirtuoos. Een wervelende show wordt het. Een razende troikatocht door het unieke universum van Heinz Polzer. De Doctorandus reisde de hele wereld over, had overal amoureuze relaties en schreef daarover in bloemrijke taal. Origineel, uitbundig en niet zelden uitermate dolzinnig. We zien hoogtepunten uit Drs. P Décolleté, de Vlaamse voorstelling onder leiding van Jan De Smet en Jean Blaute. Met fraaie vertolkingen van dito zangeressen. En er komen coryfeeën uit Nederland. Jan Beuving en Gerard Cox, Don Quishocking en Kabaret Ivo de Wijs, Fay Lovsky en Ringo Maurer, Erik van Muiswinkel en vele anderen. Vier met ons de honderd jaar! Leve onze goede czaar!"
Samenstelling: Vic van de Reijt en Ivo de Wijs (Het Heen- en Weerschap)

https://www.dekleinekomedie.nl/programma/1180/LEVE_ONZE_GOEDE_CZAAR_

 
PS nagekomen mededeling: niet één soiree, maar twee.

 

lichtvoetig


STEM (Stichting Taalpodium Emmen) organiseert LICHTVOETIG III, het derde Open Nederlands Kampioenschap Light Verse-dichten.
 
Het kampioenschap bestaat uit twee onderdelen:
-inzending van 3 gedichten in een vaste vorm
-een openbaar optreden voor publiek en een deskundige jury op zondag 27 oktober 2019 om 14.00 uur bij Eetcafé Groothuis, Stationsstraat 75 in Emmen.
Van de beste ingezonden gedichten wordt door STEM een light verse-gedichtenbundel uitgebracht.
Aan de wedstrijd is voor de eerste prijs een geldbedrag verbonden van € 300,-- de tweede prijs bedraagt € 200,-- en de derde prijs bedraagt € 100,--.
 
Wedstrijdreglement:
 
1.Vorm en inhoud
De jury verwacht inzendingen van drie niet eerder in druk verschenen light verse-gedichten in een vaste vorm. Met vaste vorm wordt bedoeld o.a. het ollekebolleke, de sonnettette, een sonnettine, een sonnet in welke vorm dan ook, de villanelle, het onzijn of wat er op dit gebied ook maar gebruikelijk is.
Zie voor de definitie van Light Verse: www.hetvrijevers.nl/index.php/over-light-verse en voor de versvormen bijvoorbeeld Versvormen, leesbaar handboek van Drs P.
-De gedichten dienen te worden geschreven in het Nederlands of in een streektaal.
 
2.Selectie-jury
-De inzendingen worden beoordeeld door een jury met onder andere dichter/schrijver Nicolette Leenstra, dichter/schrijver Jan Veenstra, light-verse dichter Ton Peters en light-verse dichter Rob Boudestein.
-De selectie-jury selecteert op basis van anonimiteit.
-De selectie-jury selecteert de gedichten die in de bundel worden opgenomen.
-De selectie-jury en een dag-jury bepalen op 27 oktober 2019 de winnaar. Inzenders waarvan gedichten worden opgenomen in de bundel ontvangen persoonlijk bericht en krijgen een exemplaar van de bundel.
 
3.Publicatie
-Met het inzenden van de gedichten stemt een inzender in met mogelijke publicatie.
-Het copyright blijft bij de auteur.
 
4.Shortlist
De shortlist van de beste inzendingen wordt bekendgemaakt op 1 oktober 2019. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.
 
5.Finale
De inzenders waarvan de bijdragen als beste worden beoordeeld worden uitgenodigd hun voordracht in de finale te Emmen te doen op zondag 27 oktober 2019. Extra finale-eis: Van de finalisten verwacht de jury een light-verse gedicht over een actueel item van dat moment.
 
6.Inzenden
-Insturen/mailen van de gedichten is mogelijk tot 01-08-2019.
-Inzendingen kunnen worden gemaild naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of worden gezonden naar Secretariaat STEM., t.a.v. mevrouw H.J. Katerberg, Laan van de Eekharst 213, 7823 AE Emmen.
-Bij de inzending dient men naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres te vermelden.
 
Nadere informatie:
-Stichting Taalpodium Emmen
-www.taalpodiumstem.nl
-Facebook: STEM Taalpodium Emmen
 
 
 

pattylintje

Woensdag 20 februari is Patty Klein - hier wellicht beter bekend als Patty Scholten - door de burgemeester van de gemeente Renkum in het zonnetje gezet. Het had de koning behaagd om haar tot ridder in de orde van de Nederlandse leeuw te benoemen. Patty was het al, maar is nu helemaal de “Grande dame van de Nederlandse strip”. Patty Klein heeft een lange carrière van ruim vijftig jaar scenarioschrijven.

Patty verblijft al geruime tijd in een verzorgingstehuis. Op haar facebookpagina schreven naaste vrienden Willem Plenter en Jacques Verheij: "Het verliep allemaal heel fijn en rustig en de sfeer was erg prettig. Ook werd haar door de burgemeester nog een leuk boekje aangeboden met de gedichten die zij had gemaakt toen zij dorpsdichter was van Doorwerth. Verder werd haar een mooi stripalbum aangeboden met allerlei leuke wensen, felicitaties en bijzondere tekeningen van alle mensen met wie zij heeft samengewerkt in haar carrière. Op de omslag stond een tekening van Patty met poes en ridderorde, getekend door Jan van Haasteren."

Een heel bijzonder en zeer verdiend eerbetoon aan één van Nederlands toonaangevende stripscenaristen!

 

In a sentimental mood, is de titel van de postuum uitgebrachte bundel van Adriaan van Dam, 1942-2018. Deze Amsterdamse dichter was jarenlang vaste deelnemer aan het forum van het Vrije Vers, ook onder het pseudoniem Koos Haydn. De toon waarop hij zich in discussies mengde was haast altijd aimabel. Verzoenend ook, soms scherp, als de toon van anderen daar aanleiding toe gaf. Remko Koplamp nam het prijzenswaardige initiatief om, met toestemming van mevrouw Van Dam, uit het nagelaten werk van de dichter een selectie van 47 gedichten, veelal sonnetten, te maken en deze te bundelen tot In a sentimental mood.
 
Koplamp koos een sterk uitgangspunt, hij beperkte zich namelijk tot die gedichten waarin Van Dam zijn inspiratie vond in een jazzsong, waardoor er een grote samenhang tussen de gedichten onderling ontstaat. Let wel, Van Dam vertelt niet het verhaal van de song, maar werkt in taal uit wat de song bij hem oproept. Eén en één wordt bij hem drie. Veel van deze verzen werden trouwens voor het eerst gepubliceerd op Het Vrije Vers. Zo komt een stoet van bekende namen uit de jazzwereld voorbij: Duke Ellington, Count Basie, Miles Davis, Dianah Washington, Aretha Franklin, ja welke grootheden eigenlijk niet. Remko Koplamp heeft, heel mooi, bij elk gedicht in de bundel ook de hoes opgenomen van de plaat die Van Dam inspireerde. Dat is een waardevolle toevoeging die menig lezer een nostalgisch gevoel zal bezorgen. Maar goed, het gaat in de eerste plaats om de gedichten. Daarom hier alvast een voorproefje.
 
Bot (Mack the knife)
 
Het ergste wat je haast kan overkomen
is eten in een sterrenrestaurant.
Je hebt een tafel bij het raam genomen,
(dat men je ziet) je bent nogal pedant.
 
Maar op dat plekje zit je op de tocht,
het tafellaken waait zelfs op en neer
(toch ben je niet in het goedkoopste krocht)
en je bespeurt een opgefokte sfeer.
 
Je hebt besteld en weldra komt het eten:
Het voorgerecht blijkt aan de zoute kant,
de soep lijkt water en is niet te vreten,
de ossenhaas is taai en aangebrand.
 
Het is niet best, toch gaat het door je strot,
maar 't ergst van al... de messen zijn zo bot.
 
Uit de keuze van de onderwerpen in de bundeling van Remko Koplamp valt, met enige terughoudendheid, het levensgevoel af te leiden waarmee Adriaan van Dam naar de wereld en de mensen om zich heen keek. We leren hem kennen als een kritische observator met milde ironie, een man die niet bang is voor zelfspot en die kan relativeren. Hij vermijdt het weidse gebaar, het hoge woord, de grote thema's maar maakt met rake typeringen het kleine juist groot. Daarmee hoort hij thuis in het rijtje met dichters als Levi Weemoedt, Jean Pierre Rawie, Nico Scheepmaker en ook Otto van Gelder.
 
Een alledaags en herkenbaar voorval, een (natuur)observatie, is bijna altijd zijn vertrekpunt voor de gedichten uit In a sentimental mood. Een greep uit de beginzinnen: Ik heb vandaag een kikker horen kwaken; Geen zuchtje wind, de zee is spiegelglad; Ik kom zo langzaamaan toch wat op jaren; Hij kwam de Wallen leeg van scrotum afgelopen; De danszaal is gevuld met jonge mensen. Vanuit deze openingszinnen ontwikkelt Adriaan van Dam, in alledaagse taal, gedragen door veelal treffende beelden, een gedicht dat hij fraai afrondt, eerder geestig dan komisch.
 
Voor ingewikkelde rijmschema's moet de lezer niet bij Van Dam aankloppen. Technisch gezien zijn de gedichten in orde, al zal de dichter voor deze of gene purist wat al te vrijmoedig omgaan met heilige koeien als metrum, rijkrijm of enjambement. Dat doet niets af aan feit dat In a sentimental mood boordevol zeer genietbare gedichten staat, die bijna stuk voor stuk een glimlach ontlokken. De lezer mag zich gelukkig prijzen met In a sentimental mood van Adriaan van Dam én met de bezorging ervan door Remko Koplamp. Ter afsluiting nog een vers als dank aan beiden.
 
Een plaag (Don't Forget The Poet)
 
Er is onlangs een nieuwe trend verrezen:
Mijn rijmelt bij de wilde beesten af.
Ruim één miljoen zit elke avond maf
een lullig versje bij elkaar te pezen.
 
Kom mensen, laat ons nu eens eerlijk wezen,
dit is geen hobby meer, dit is een straf,
(er zit maar weinig koren bij het kaf)
voor hen die al die rotzooi moeten lezen.
 
En bovendien, zo valt alom te vrezen,
staat elke dichter van zichzelve paf
en denkt dat als hij rusten zal in 't graf
zijn werk nog generaties wordt geprezen.
 
Dat hoeft geen ene rijmer dus te hopen:
Hij kan zijn bundels nu al niet verkopen

Die laatste zin gaat niet op voor Adriaan van Dam. Zijn werk is immers postuum verschenen. Het is echter, ook en juist na zijn dood, in alle opzichten de moeite waard om gelezen en geprezen te worden. En natuurlijk om gekocht te worden. En dat is een aansporing. Mijn favoriet: Mokum in de mist (A foggy day), maar dat gedicht leest u niet in deze bespreking, want ik wil u nog wat nieuwsgieriger maken (en koopbeluster) naar In a sentimental mood.

In a sentimental mood, Adriaan van Dam
Bezorgd door Remko Koplamp
Illustraties: platenhoezen van jazznummers die de dichter inspireerden 
Bestellen: www.mijnbestseller.nl
Prijs € 10,40

Lichtegedichtendag

wilmink

Er is een biografie verschenen over Willem Wilmink, geschreven door Elsbeth Etty. De officiële presentatie volgt nog, maar het boek ligt in de boekhandel. Er is ook al een recensie, niet onverdeeld positief, enfin, leest u zelf.

Hier is een mooi interview te lezen met zijn weduwe Wobke n.a.v. het verschijnen van de biografie.

In weerwil van zijn eigen woorden is Willem Wilmink gelukkig toch ook een beetje onsterfelijk en wordt er nog altijd ruim aandacht aan zijn werk en zijn leven besteed.

Het is niet fijn om dood te zijn.
Soms maakt me dat een beetje bang.
Het doet geen pijn om dood te zijn,
maar dood zijn duurt zo lang.

de biet

Voor in de agenda. Noteert u reeds nu:

Van 31 januari tot en met 6 februari is het de Nationale Poëzieweek. Daarom is er op zondag 3 februari van 14.00 tot 16.00 uur de Bietse Lightversemiddag in café De Biet in Zierikzee. Diverse dichters lezen vrolijke poëzie voor. Poëzie is niet slechts een onverstaanbare hermetische klankenbrij voortkomend uit een grijze baard, nee! Poëzie is ook goedgehumeurd, -geluimd en -gemutst. Om gedichten mag je namelijk best lachen – het is maar poëzie.

Op de Bietse Lightversemiddag treden de volgende dichters op: Peter Knipmeijer, Bert van den Helder, Niels Blomberg, Hannelly Krutwagen, Bart Bruijnnen, Anne-Marie Maartens, O.B. Kunst, Marco van den Berg, Peter van der Graaf en Machiel Pomp (Nederlands Kampioen Light Verse). Frans Friedels zorgt voor een muzikale omlijsting.

O ja, ook niet geheel onbelangrijk: tijdens deze middag wordt ook de nieuwste sonnettenkransenkrans gepresenteerd: De liefde: een met gif gevulde beker.

Evenement op Facebook


Foto gejat van Facebook


Op zaterdagmiddag 8 december presenteert Bert van den Helder (hier welbekend) om 16.00 uur in De Bourgondiër (Grote Markt, Bergen op Zoom) zijn dichtbundel Een  jaar is vier kwartaal in tweeënvijftig lichte gedichten. De titel is misschien een beetje raar, maar de inhoud… is dat ook. Van den Helder is namelijk een plezierdichter, en daarom staan rare gedachtenkronkels centraal in zijn poëzie.

Het is precies die veelzijdigheid waar Een jaar is vier kwartaal in tweeënvijftig lichte gedichten over gaat. De gedichten gaan alle kanten op, het lijkt wel alsof het nooit rustig is in het hoofd van Bert van den Helder. Over ieder idee, over elk dingetje weet hij wel een gedichtje met een kwinkslag te schrijven. ‘Het is niet zo dat het schrijven me heel makkelijk af gaat,’ zegt Van den Helder, ‘het ziet er allemaal wel makkelijk uit en het leest makkelijk. Maar daar zit een hoop denkwerk onder. Plezierig denkwerk, dat wel.’

Bert van den Helder houdt al een tijdje zijn site http://lichteverzen.nl/ bij. Op die en ook deze site publiceert hij zijn gedichten, maar een site is toch iets anders dan papier. Daarom zette hij zijn schouders er eens onder om een heuse bundel te maken. Stichting Korreltje Zeezout was meteen bereid deze bundel op de markt te brengen. ‘Het zijn 52 gedichten, maar het wordt nergens saai. Bert weet altijd overal een draai aan te geven. Er hoefde niet lang nagedacht te worden. Een bundel van deze kwaliteit moet uitgegeven worden.’

Op de presentatie zal Bert van den Helder voorlezen uit zijn dichtbundel. De bundel is dan ook te koop voor € 17,50. De verwachting is dat een gesigneerd exemplaar van Een jaar is vier kwartaal in tweeënvijftig lichte gedichten over 500 jaar minstens het tienvoudige waard is.

We kunnen het niet langer voor ons houden. Hebben we ook eens een primeur.
Vanavond om 23.00 uur meer hierover in Met het oog op morgen: morgenmiddag wordt in Café-Restaurant Kapitein Zeppos in Amsterdam het Drs. P Jaar- en Bewaarboek gepresenteerd aan de verzamelde vaderlandse pers.
Terwijl die pas na 16.00 uur met hun blocnootjes naar de dichtstbijzijnde telefooncel snelt om het nieuws aan de redactie door te bellen onder het brullen van ‘Stop de persen!’ kunnen jullie het nieuws hier al op je gemak tot je nemen.
Bestellen maar.
Voor de prijs hoef je het niet te laten, al hebben we nog geen idee wat het kost.



In dit eerste Drs.P Jaar- en Bewaarboek, onder redactie van Jaap Bakker, buigen vrienden en kenners zich op zeer leesbare wijze over de gevierde zanger.

Uit de inhoud:

- Biograaf Michèl de Jong over de briefwisseing tussen M.C. (Mauk) Escher en Heinz Polzer.

- Jaap van den Born over het voorgeslacht van Polzer.

- Ivo de Wijs over zijn vroegste ontmoeting met Drs. P tijdens het Humorfestival in Heist: ‘Heinz aan zee’.

En bijgevoegd een cd met opnames van Drs. P’s verloren gewaande Historische Flitsen!



En alsof het niet op kan na de aandacht voor light verse in het programma Andermans veren, vanavond in het programma Met  het oog op morgen (NPO radio 1) om 23.00 uur opnieuw aandacht voor dit genre met heuglijk nieuws voor elke ware liefhebber.
Allemaal luisteren dus.
Pauw kun je in de herhaling zien.



Lichtvoetig 2

Verkrijgbaar vanaf 29 oktober 2018

De beste inzendingen voor de STEM Light Verse gedichtenwedstrijd 2018.
Met bijdragen van Christiaan Abbing, Bertus Beltman, Niels Blomberg, Inge Boulonois, Bert Deben, Jaap Ferwerda, Bert van den Helder, Niek Hermsen, Willem den Hertog, Arjan Keene, Nicolas Leenaerts, Marc Lezwijn, Wim Meyles, Machiel Pomp, Marion van Rooij.

Prijs inclusief verzendkosten € 13,50
Bestellingen via email Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Maak het bedrag over op Bankrekening Taalpodium Emmen NL62RABO 0170 2964 07 en Lichtvoetig 2 wordt u per omgaande toegestuurd. 
Voor een bedrag van € 7,50 extra sturen wij u teven Lichtvoetig editie 2017.

Uiteraard verwachten we dat iedereen twee exemplaren bestelt en er eentje doorstuurt naar de redactie van De wereld Draait Door, zodat daar doordringt dat er na 1980 nog wel degelijk light verse wordt geschreven in ons land.



Dankzij twee gewonnen toegangsbewijzen was ik zondag in staat – gratis – het tweede Nederlands Kampioenschap Light Verse bij te wonen. Aangenaam dicht bij huis, want in de achterzaal van café Groothuis te Emmen. Op loopafstand. Ik kwam op de fiets.

De uitslag van het kampioenschap was op een bepaalde manier verrassend. Net als vorig jaar ging Machiel Pomp met de trofee – een op het oog verguld vrouwenbeen – naar zijn huis in Posterholt. Wie had dat ooit gedacht?

Aan de andere kant: de voordracht van Pomp, die als enige finalist zijn gedichten uit het hoofd leek te kennen, was zo overtuigend dat de voordrachten van de zeven andere deelnemers er ietwat bleekjes van werden, ook als ze op papier beter in elkaar staken.

Pomp bracht onder meer een 'actueel gedicht', een van de verplichte nummers voor de finale. Het was geschreven op basis van een Drents krantenbericht. Ik citeer vanaf een in de pauze door mij uit de hand van Pomp ontfutseld bierviltje waarop ik bij thuiskomst geen titel kon ontwaren:

De wintertijd is ingegaan vannacht
De sterren zijn te zien op volle kracht
Want Drenthe is, zo las ik in de krant
De donkerste provincie van het land

Ik zwalkte gisteravond door de stad
Waarna ik in het duister ladderzat
Ontwaakte in een plas van eigen kots
In Wildlands op de olifantenrots

Waarna ik door twee dienders onverwacht
Met zwaailicht naar mijn slaapplek werd bracht

Net iets beter vond ik zijn ollekebolleke Even na Pasen, geciteerd uit de bij het kampioenschap verschenen en door Ter Verpoozing uitgegeven bundel Lichtvoetig II:

'Hé, is mijn graf weer dicht?'
Jezus van Nazareth
sprak op het kerkhof 
de opzichter aan

Nurks zei die man met zo'n
regels-zijn-regels-blik:
'Ja meneer, opgestaan
plaatsje vergaan'

Ook verrassend tijdens de finale: het grote aantal terloopse odes aan bekende light verse dichters die dood zijn of van wie wordt gedacht dat ze dood zijn, zoals Kees Stip, Drs. P, Willem Wilmink en Levi Weemoedt. In dezelfde lijn, maar dan van een iets ander soort: een ode aan de zieke Patty Scholten door Arjan Keene.

De echte verrassing van het tweede Nederlands Kampioenschap Light Verse zat er in dat de organisatie veel beter in elkaar stak dan de eerste editie. Zo was het deelnemersveld ten opzichte van vorig jaar kleiner gemaakt – geen tien maar acht finalisten, zodat we niet teveel van het goede kregen. Was Melvin Bonnet, naar eigen zingen 'de Bach van het fiasco', gecontracteerd voor het brengen van een fijne reeks venijnige liedjes waar de honden geen brood van lusten, maar de fijnproevers en andere liefhebbers van zwartgalligheid des te meer.

En had, tot slot, presentator Eddie Zinnemers dit keer gezelschap gekregen van co-host Frank van Pamelen, een waarlijk groot woordkunstenaar die er zijn tong niet voor omdraaide om te beweren dat het bekendste gedicht van Toon Hermans eigenlijk door hem, Van Pamelen, is geschreven en in oorsprong aldus luidt:

'Je hebt iemand nodig
stil en oprecht
Die een week na je overlijden
Nog even naar je dregt' 

 

 

Overgenomen uit Woest en Ledig 
https://www.woestenledig.com/woestenledig/2018/10/de-verrassingen-van-het-tweede-nk-light-verse.html?fbclid=IwAR3D9qne90SIKXK_5_IJkVSl5FHUTrr-FvMHaO5qrhsD2BWHnqiJ8gqAM30



Machiel Pomp is opnieuw uitgeroepen tot Nederlands kampioen light verse dichten. Dat gebeurde zondagmiddag in Emmen.


De dichter uit Posterholt (Limburg) troefde met zijn voordracht en zijn gedichten Arjan Keene uit Ede en Christiaan Abbing uit Veenendaal af. Zij werden respectievelijk tweede en derde. Pomp won ook vorig jaar de titel, inmiddels een van de belangrijke onderscheidingen in Nederland voor vormvaste dichters.

Tijdens een strak georganiseerde eindronde traden uit heel Nederland acht finalisten aan, omwille van het publieksbelang twee minder dan in 2017. Hun voordrachten werden beoordeeld op criteria als performance, vormvastheid en actualiteit. Pomp, een leraar Nederlands met een achtergrond in het cabaret, droeg als enige dichter alles uit het hoofd voor.

(Overgenomen uit Het Dagblad van het Noorden)


Affiche Joke de Groot-Heijne

De tweede plaats ging naar Arjan Keene, onze eigen klussenier.
En derde werd Christiaan Abbing, ook niet onbekend bij de lezers van Het vrije vers.

Typisch Sicilië heet de nieuwe bundel met ollekebollekes van Peter A. Knipmeijer. Het is een uitgave van uitgeverij Vliedorp uit het Groningse Houwerzijl. Is het light verse daarmee langzaam letterlijk en figuurlijk uit het centrum van de aandacht aan het verdwijnen nu we uit Dordrecht van Liverse op dat gebied niks meer vernemen en op het Vrije Vers al heel lang geen werk meer verschijnt van dichters uit de Boven Categorie?
Ook de nationale light-versekampioen 2018, Machiel Pomp, heeft nooit de moeite genomen een bijdrage te leveren aan het VV.

Typisch Sicilië bestaat uit twee afdelingen: Snel naar Sicilië en Henk doet Palermo aan.
In beide delen vernemen we van de moeizame en soms vooroordeelbevestigende escapades van Nederlandse vakantiegangers op het Italiaanse eiland.
In het eerste deel volgen we de onbenijdenswaardige lotgevallen van een gezin, gezien vanuit het perspectief van de man. In afdeling twee is Henk, een loser uit Zeeland, het slachtoffer van Siciliaanse ondeugden. Al met al zijn hun wederwaardigheden niet bepaald een uitdaging om zelf op het vliegtuig naar Palermo te stappen. De vaak fraaie en kundige verwoording in ollekebollekes die Peter Knipmeijer aan die belevenissen geeft, is wel een uitdaging aan de liefhebber van light verse om een bundeltje te bemachtigen. Daar moet hij dan niet te lang mee wachten, want deze uitgave heeft met een oplage van 100 exemplaren een bibliofiel karakter.

Snel naar Sicilië

Magische bergtoppen!
Spierwitte palmstranden!
Volgens de reisfolder
Móest ik erheen

Dus staat mijn tent in het
Zuidlaardermeergebied
Dorstig en koud
Zak ik weg in het veen

Het eerste gedicht zegt eigenlijk al alles. De vakantie op het eiland der beloftes is op een fiasco uitgelopen en de familie is gevlucht naar een camping in eigen land. Niet bepaald vrolijk stemmend. Dat was de reden van hun schielijke vertrek ook niet. Het slotgedicht licht ons daar over in.

Prachtig, zo’n Etna-tour!
Daar is de hoofdkrater!
Even geduld nog
We minderen vaart –

(Dan blaast een giftige
Zwaarpyroclastische
Gloedwolk het hele gebied
Van de kaart)

Tussen het eerste en laatste gedicht van deze afdeling vindt er een boel ellendigs plaats, niet altijd even origineel ongemak, maar wel geestig verwoord in prima lopende ollekebollekes.
Uiteraard ga ik u het plezier om dat allemaal zelf te ontdekken niet vergallen door er al te veel over prijs te geven. Wel nog even een paar kritische kanttekeningen. 'Vulkanologische stromen van klotsende lava' waar 'vulkanische' bedoeld is, draagt mijn goedkeuring niet weg. En wat moet ik denken van deze twee woorden uit regel zes van hun ollekebolleke: 'Quattrostagionifan' en 'Autonoleggio'. De ene keer moet ik 'gio' eenlettergrepig lezen als 'zjo' en de andere keer tweelettergrepig als 'gi-o'. Wordt hier Siliaans gesmokkeld om het aantal van zes lettergrepen in het ene geval niet te overschrijden en in het andere geval juist te halen?

Henk doet Palermo aan

Maandelijks wasbeurtje
Henk ziet zijn spiegelbeeld
Rimpels, een pens
En een krimpende fluit

Dat is wel even een
Asjemenoumoment
Henk denkt: ’Verdimme,
Ik moet er eens uit!’

Dit is het tweede gedicht uit deel twee, voor mij de beste afdelingen.
Vrijgezel Henk begrijpt dat hij het over een andere boeg moet gooien om nog iets van zijn leven te maken. Zoals de titel al verklapt zal de verhoopte ommekeer op Sicilië plaatsvinden, het eiland van never a dull moment. Het is light verse, Peter Knipmeijer is aan het woord, dus we weten dat we voor Henk veel naars kunnen verwachten wat voor de lezer dan weer veel prettigs betekent.
Uiteraard ga ik weer niks verklappen over concreet misfortuin en ongemak. Maar ik weet zeker dat u nu al blij bent niet in de schoenen van Henk te staan. De dichter zegt er in zijn laatste vers dit over:

Droevige reislectuur
Henk was de hoofdpersoon
Hoe het ooit afloopt
Is nog maar de vraag

Dit was voor u slechts een
Coming-of-ageroman
Henk zit met alles
Maar mooi in zijn maag

Kondigt Peter Knipmeijer hier subtiel een vervolg aan op zijn coming-of-ageroman?
Dat zou in elk geval voor de lezers alvast een prettig vooruitzicht zijn want Typisch Sicilië bevat twee zeer genietbare reeksen vakantieollekebollekes, die metrisch strak in de pas lopen.
Daarmee, en met zijn plastische zestlettergreepwoorden, toont Peter Knipmeijer zich een gedreven en bedreven ollekebollekedichter, maar dat wisten we al van Opgelapt schilderwerk. Deze bundel bevestigt zijn reputatie.
Met die slotconclusies zal onze grote roerganger vanuit de hemel minzaam knikkend instemmen. U zou hem kunnen horen denken: Typisch een Knipmeijer!

Typisch Sicilië, Peter Knipmeijer
Uitgeverij Vliedorp, Houwerzijl 2018
Prijs € 11,95
Ook te verkrijgen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Lichtvoetig II


Machiel Pomp
 gaat zijn vorig jaar gewonnen titel Nederlands kampioen light verse-dichten verdedigen. De plezierdichter uit Posterholt reist daartoe 28 oktober af naar café Groothuis in Emmen waar de tweede editie van het concours wordt gehouden.

Hij treft daar onder anderen Bertus Beltman(Emmen), Inge Boulonois (Heerhugowaard) Niels Blomberg (Almere). Ook zij stonden vorig jaar in de finale van het kampioenschap. Nieuwkomers in het strijdperk zijn Marion van Rooij (Zaltbommel), Wim Meyles (Sint Pancras ), Arjan Keene (Ede) en Christiaan Abbing (Veenendaal).

Net als vorig jaar verschijnt ter gelegenheid van het kampioenschap bij uitgeverij Ter Verpoozing een bundel met een keuze uit de gedichten die door finalisten en potentiële finalisten zijn ingezonden. Organisator van dit alles is Stichting Taalpodium Emmen (STEM). Kaarten voor het bijwonen van de finale kosten 15 euro. Voor dat bedrag krijgen bezoekers er gratis muziek en teksten bij van het vileine verschijnsel Melvin Bonnet. Aanvang 14.00. Reserveren via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

(Overgenomen van Woest en Ledig)



Hij is er, de nieuwe bundel van Peter Knipmeijer.
Typisch Sicilië  bevat twee cycli ollekebollekes en de titel maakt bij benadering duidelijk waar de gedichten zich afspelen.
In het eerste ollekebolleke legt de dichter helder uit waarom deze lokatie gekozen werd:

Weg uit dit snertklimaat!
Snel naar Sicilië!
Daar is het zonnig
En warm bovendien

Ook zijn er prachtige
Vulkanologische
Stromen van klotsende lava
Te zien


Typisch Sicilië
Uitgeverij Vliedorp, Houwerzijl, 2018
44 pagina's. 
€ 11,99
ISBN: 978-94-6048-059-1.

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Theater

theater
Pixabay
 
De grootste zaal van het theater
Ontbeert de luxe van een heater
Dus hul ik mij als kunstgenieter
Behaaglijk in een dikke sweater

Wellicht dat ik op Facebook later
Alsnog het management verketter