Schilderij Andrew Wyeth


Met name aan het einde van de nacht
Wanneer de dag al bijna aangebroken
Nog even in zichzelf ligt weggedoken,
Vrees ik dat tijd tot stilstand wordt gebracht

Een flits waarin er vlugger dan je dacht
Tezelfdertijd een hand wordt toegestoken
En razendsnel een vonnis uitgesproken:
De hoogste tijd, er wordt op je gewacht

Zo hoop ik dat mijn laatste dag begint:
Een datum die lang vacuüm verpakt
Zijn hardheid snel verliest als ik hem open

Waarna ik het volstrekt aanvaardbaar vind
Dat je behoedzaam door de bodem zakt
Waarop je heel je leven hebt gelopen

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Cursus Japanse filosofie. Les 5 (slot)

Nishida Kitaro (1870-1945)

 

 

Leegte

 

De dingen zijn niet echt zoals ze zijn

Want ieder zijn kent ook zijn tegendeel

Iets kan niet iets en ook nog niet-iets wezen

 

De oorsprong van die twee is: Eén Geheel

Nu wordt het even moeilijk moet ik vrezen:

Die Oorsprong kent de Tegenstelling niet

 

U moet het bovenste nog maar eens lezen

Voordat ik u nu mijn conclusie biedt:

De dingen zijn niet echt zoals ze zijn

 

In dit gedicht bestaat geen regel elf:

Het zelf zonder het zelf is echt het zelf

 

 

Nishida Kitaro verdiepte zich in de westerse filosofie en kwam, daardoor beïnvloed, weer uit bij de mystiek, daar 'logica alleen de tekortkomingen van logica aantoont.'

Gezien de tegenstellingen tussen lichaam en geest, zelf en de wereld (object en subject) moet er een oorspronkelijke zijnsbasis bestaan zonder dat onderscheid. De ultieme realiteit is de mu no basho, 'de plaats van het absolute niets, het zelf zonder het zelf.'

Dit basho is de afwezigheid van alles waarmee we ons ego-zelf definiëren.

Het heft de tegenstellingen, die aan ons bestaan ten grondslag liggen, op.

Deze tegenstellingen zijn de oorzaak van de constante verandering en beweging in het universum en alleen in het mu no basho in harmonie en daarmee daar niet bestaand.

De fysieke wereld van activiteiten drukt de innerlijke scheppingsdrang van het basho uit en alleen door volledig als een historisch persoon te leven, zal de kracht van het zelf als basho zich manifesteren: volledig engagement, zowel in de wereld als in meditatie, is een vereiste.
Mocht je dit boven de pet gaan dan is dat geen bezwaar, want alles wat hier staat bestaat toch niet.