De pleiade is bedacht door de Britse schrijfster en dichteres Vera Rich.

De vorm ontleent zijn naam aan het zevengesternte in het sterrenbeeld Stier en bevat zeven coupletten.

De eerste twee regels worden in de volgende coupletten herhaald op de manier als in het voorbeeld, ze blijven dus op hun plaats. Elke regel is een jambische pentameter, dus de herhalingen hebben respectievelijk 4, 4, 2, 4, 4 en 2 lettergrepen.

.

Rijmschema

ab ab ab Ab ab ab aB


Overige informatie

Wie het zich minder moeilijk wil maken dan ik gedaan heb, zorgt ervoor dat de afbrekingen niet midden in een woord vallen, maar het leek me aardig, als extra handicap, uit te gaan van  bekende dichtregels in het openingscouplet. Dat maakt deze vorm een stuk spannender.

 


Meer informatie


Derde dinsdag van september

 

Ik ween om bloemen in de knop gebroken

En voor de ochtend van haar bloei vergaan

 

Ik ween om bloedjes die op ongewroken

En hulpeloze arme bloempjes staan

 

Men roept wel dat m’n in de knop gedoken

Geknakte bloem, geen grond is voor een traan

 

En dat een nieuwe tijd is aangebroken

Waarin men mietjes zoals mij zal slaan

 

De woede van het volk is snel ontstoken

En voor de ochlocraat* breekt nu ruim baan

 

En net heeft onze Majesteit gesproken

(En droomde zuchtend van háár bloeitijd, aan

 

De tijd van warmte in haar kille knoken)

Ach, hoe dan ook zal het mij slecht vergaan

 

*volksmenner


(Jaap van den Born, uit: Een reis rond de wereld in 80 versvormen)


 

 

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Greta Thunberg (2)

gretathunberg2

We leven nog teveel in het verleden
En denken dat het heus wel goed zal gaan
We doen in feite wat we altijd deden
Want sober leven durven wij niet aan

We blijven steken in ons rijke heden
Verwende mensen, levend in een waan
Gênant gewoon dat een scholier uit Zweden
Zo onbevreesd voor ons is opgestaan

Dus kappen nu met al die luxe dingen
Dat vliegen is gewoonweg uit de tijd
Want na ons krijgen zij de rekeningen

En dat gaat zachtjesaan een beetje wringen
We leven niet voor onze aardigheid
Begint dat nu een beetje door te dringen?